Modulul 3. Atribuțiile Consiliului Administrativ
Atribuțiile Consiliului Administrativ prevăzute în Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a prestatorilor de servicii de sănătate sunt destul de restrânse. În total sunt cinci atribuții comune pentru toate tipurile de spitale publice și o atribuție specifică pentru Consiliile de Administrație ale spitalelor republicane (înaintează propuneri Fondatorului de redresare a situației, în cazul în care în urma examinării rapoartelor trimestriale şi anuale se constată deficiențe în activitatea instituției).
Atribuțiile comune sunt următoarele:
examinarea și aprobarea planurilor de activitate;
examinarea și aprobarea rapoartelor trimestriale şi anuale privind activitatea spitalul;
examinarea și prezentarea pentru coordonare Fondatorului a devizului de venituri și cheltuieli;
examinarea și coordonarea statelor de personal, listelor de tarifare a salariaților spitalului;
aprobarea planurilor de achiziții a bunurilor, serviciilor şi lucrărilor.
Acte legislative și normative, prevederile cărora trebuie să fie cunoscute, pentru exercitarea eficientă a atribuțiilor de către membrii Consiliului de administrație a spitalelor: Legea ocrotirii sănătății nr. 411 din 28.03.1995 http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=312823 Legea nr. 435 din 28.12.2006 privind descentralizarea administrativă https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=120521&lang=ro# Legea nr. 436 din 28.12.2006 privind administrația publică locală https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=120849&lang=ro# Legea nr. 239 din 13.11.2008 privind transparența în procesul decizional http://lex.justice.md/md/329849/ Legea integrității nr. 82 din 25-05-2017 http://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=105688&lang=ro Legea contabilității și raportării financiare nr. 287 din 15.12.2017 Legea finanțelor publice şi responsabilității bugetar-fiscale nr.181 din 25.07.2014 http://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=21383&lang=ro Legea nr. 1585 din 27.02.1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală Legea nr. 131 din 03.07.2015 privind achiziţiile publice http://lex.justice.md/md/360122/ Hotărârea Guvernului nr. 1419 din 28.12.2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de planificare a contractelor de achiziţii publice http://lex.justice.md/md/368203/ Hotărârea Guvernului nr. 669 din 27.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului privind achiziţiile publice de lucrări http://lex.justice.md/md/365133/ Hotărârea Guvernului nr. 665 din 27.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică http://lex.justice.md/md/365128/ Hotărârea Guvernului nr. 668 din 27.05.2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice folosind procedura de negociere http://lex.justice.md/md/365132/ Hotărârea Guvernului nr. 1128 din 10.10.2016 cu privire la Centrul pentru achiziții publice centralizate în sănătate https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=111606&lang=ro Hotărârea Guvernului Nr. 837 din 06.07.2016 pentru aprobarea Regulamentului privind salarizarea angajaților din instituțiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistență medicală http://lex.justice.md/md/365756/ Ordinul Ministrului Sănătății nr. 100 din 10.03.2008 cu privire la normativele de personal http://old2.ms.gov.md/sites/default/files/legislatie/ordin_nr._100_din_10.03.2008.pdf Ordinul comun al Ministerului Sănătății și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină nr. 448/111-A din 23.06.2010 „Cu privire la aprobarea formularelor de evidență medicală primară şi dărilor de seamă în cadrul asigurării obligatorii de asistență medicală” https://msmps.gov.md/sites/default/files/legislatie/ordin_no_448_111-a_din_23.06.10.pdf Ordinul comun al Ministerului Sănătății și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină nr. 596/404A din 21.07.2016 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Programului unic de asigurării obligatorii de asistență medicală. https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=95406&lang=ro Ordinul comun al Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și Companiei Naționale de Asigurări în Medicină din 24.05.18 nr. 653/205-A privind aprobarea Normelor metodologice cu privire la elaborarea și aprobarea devizului de venituri și cheltuieli (business-plan) și gestionarea mijloacelor financiare provenite din fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală de către instituțiile medico-sanitare încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistență medicală http://cnam.md/editorDir/file/Ordine_ale_CNAM/2018/Ordin%20comun%20al%20MSMPS%20si%20CNAM.pdf |
Totodată, nu este nimic menționat despre rolul CA în procesul strategic, operațional și decizional al spitalului, iar unele atribuții sunt interconectate cu atribuțiile fondatorului și ale directorului, neexistând o delimitare clară a acestora. De exemplu: CA este responsabil de examinarea şi prezentarea pentru coordonare Fondatorului a devizului de venituri şi cheltuieli, iar Fondatorul - de coordonarea devizului de venituri şi cheltuieli al instituției. Nici examinarea și nici coordonarea, nu asigură finalitatea procesului, iar responsabilitatea finală pentru devizul de venituri și cheltuieli și modificările la acesta este a directorului.
În acest caz, este necesar de a elabora ghiduri, regulamente și planuri de lucru instituționale, menite să faciliteze înțelegerea acestor atribuții și buna funcționare a Consiliilor Administrative.
La nivel internațional, există mai multe roluri general acceptate pentru Consiliile Administrative ale spitalelor. De obicei, CA supraveghează problemele ce se referă la planificarea strategică, inclusiv dezvoltarea viziunii, misiunii și a valorilor instituției, calitatea serviciilor și siguranța pacienților, performanța managementului și cea financiară, managementul și evaluarea riscurilor, contribuția și feedback-ul părților interesate și dezvoltarea continuă a capacităților membrilor CA.
Primul rol este implicarea în procesul strategic instituțional. În acest sens, membrii Consiliului de administrație sunt implicați în formularea și adoptarea declarației privind viziunea, misiunea și valorile spitalului, fiind responsabili de instituirea planului strategic al instituției. Însăși elaborarea planului strategic este delegată managementului spitalului, iar membrii Consiliului Administrativ sunt responsabili de asigurarea ca aceasta să aibă loc și participă activ la procesele planificării strategice. Consiliul Administrativ aprobă planul strategic și supraveghează implementarea lui, prin monitorizarea activității operaționale spitalicești și asigurarea faptului că deciziile consiliului sunt conforme cu planul strategic și prin promovarea viziunii, misiunii și valorilor spitalului.
Supravegherea calității și a performanței. La nivel internațional, se consideră că Consiliul Administrativ ca organ colegial de administrare este responsabil pentru calitatea serviciilor medicale și pentru siguranța pacienților. Asigurarea calității serviciilor medicale trebuie să fie parte componentă a misiunii oricărui spital și așa cum misiunea stă la baza strategiilor instituționale, a politicilor și a planurilor, respectiv, Consiliul de administrație trebuie să își asume un rol cheie în acest domeniu.
Consiliul Administrativ monitorizează și este responsabil pentru eficiența organizațională, pe domenii ca: performanța managementului, performanța financiară, relații externe și eficacitatea membrilor consiliului.
De asemenea, Consiliul de administrație joacă un rol important în asigurarea calității prin identificarea standardelor și a indicatorilor de performanță corespunzători, dar și prin revizuirea performanței spitalului în raport cu aceste standarde și indicatori.
Supravegherea financiară. Consiliul Administrativ acționează ca administrator al activității financiare a spitalului, membrii consiliului fiind responsabili de alocarea adecvată a resurselor financiare. Totodată, CA aprobă politicile financiare și asigură ca bugetele anuale să fie elaborate și aprobate în conformitate cu aceste politici.
Consiliul monitorizează performanța financiară în raport cu bugetul și planurile anuale aprobate, și trebuie să supravegheze asigurarea transparenței financiare a utilizării resurselor publice. De asemenea, membrii CA trebuie să se asigure că resursele publice sunt alocate într-un mod care să fie în concordanță cu misiunea, viziunea, valorile și direcția strategică a instituției spitalicești.
Selecția și evaluarea performanței directorului spitalului. Experiența altor state demonstrează că Consiliul este cel care determină descrierea postului pentru funcția de director și se asigură că este implementat un proces adecvat de recrutare și selecție. Consiliu Administrativ aprobă obiectivele anuale de performanță pentru director, evaluează performanța în raport cu obiectivele aprobate și se asigură de existența planurilor de succesiune pentru funcția de director.
Un rol important al Consiliului trebuie să fie în procesul de determinare a nivelului de salarizare al directorului și de stabilire a suplimentelor salariale.
Identificarea și supravegherea riscurilor. Este necesar ca Consiliul de administrație să monitorizeze programul de management al riscurilor și să fie responsabil de asigurarea faptului ca riscurile inerente operațiunilor spitalului să fie analizate în mod corespunzător. La fel, Consiliul Administrativ trebuie să controleze ca să fie identificate toate riscurile și să se asigure că sunt implementate planuri pentru a le supraveghea și a le redresa.
Comunicare și responsabilitate față de părțile interesate. Consiliul Administrativ trebuie să identifice părțile interesate și să se asigure că sunt puse în aplicare mecanisme adecvate de interacțiune pentru a facilita comunicarea și a manifesta responsabilitatea față de toate părțile interesate.
Auto-guvernanță. Consiliul de administrație este responsabil pentru propria guvernanță și trebuie să se asigure că există o structură și procese care să faciliteze o guvernanță eficientă. Procesul de auto-guvernanță include: recrutarea și orientarea membrilor consiliului; evaluarea și planificarea succesiunii; politicile și procesele CA, inclusiv descrierea funcției pentru președintele și membrii consiliului; obiectivele, planurile de lucru și procesele de evaluare a propriei performanțe, organizarea ședințelor.