• Principală
  • Instituții medicale
  • Pacienți / Public Larg
  • Întreabă / Propune
  • RO
    • RU
  • Principală
  • Instituții medicale
  • Pacienți / Public Larg
  • Întreabă / Propune
  • RO
    • RU
  • Servicii
  • Blog

Modulul 2. Rolul și componența Consiliului Administrativ

  • Curs 1. Consiliul de administrație - organ de administrare și supraveghere în cadrul spitalelor publice
  • 5 minute


La modul general, Consiliul Administrativ trebuie să asigure legătura dintre fondator și managementul spitalului. Conform Regulamentului-cadru, rolul de bază al CA ca organ colegial este de a guverna și a supraveghea activitatea spitalului. În acest mod, Consiliul de administrație se implică nemijlocit în managementul spitalului.

Astfel, Consiliul Administrativ devine una din verigile principale în procesul de control și luare a deciziilor.

Controlul este important pentru că constituie legătura finală în lanțul funcțiilor managementului (funcțiile managementului sunt: planificarea, organizarea, coordonarea, motivarea și controlul), prin care se realizează supravegherea pentru a se asigura că activitățile se desfășoară așa cum au fost planificate, iar când apar abateri semnificative, se iau măsuri care să corecteze abaterea.

Un sistem de control eficace asigură realizarea deplină a activităților în modalitățile sau căile care conduc la atingerea obiectivelor organizaționale. Criteriul de eficacitate pentru un sistem de control îl reprezintă gradul de congruență pe care îl asigură pentru îndeplinirea obiectivelor.

Controlul poate fi definit ca procesul de urmărire și supraveghere a activităților, în scopul asigurării că acestea sunt îndeplinite așa cum au fost planificate și totodată sunt întreprinse măsuri de corectare a abaterilor semnificative. Sau, controlul este un proces de urmărire a performanței și întreprinderea de măsuri sau acțiuni care să asigure atingerea rezultatelor dorite.

În sistemul de sănătate, atributul de control reprezintă ansamblul proceselor prin care realizările instituțiilor medicale, se evaluează și se compară cu obiectivele stabilite, în scopul eliminării eventualelor deficiențe și amplificării efectelor pozitive.

Totodată, este necesar ca activitatea de control să aibă caracter preventiv și flexibil în evaluarea activității personalului, menținând totodată caracterul riguros al legislației în domeniu.

Sistemele de control eficace tind să aibă, în general, aceleași calități: 

  • Precizia. Un sistem de control care generează informație inexactă poate determina o nereușită în întreprinderea măsurilor corective, deoarece răspunde la o problemă care nu există. Un sistem de control exact este de încredere și produce date valide.

  • Oportunitatea. Controalele trebuie să prevină serioasele încălcări ale performanței unei instituții/unități. Informația cea mai bună are o valoare foarte mică dacă este depășită. Deci, un sistem de control eficace trebuie să fie concentrat pe analiza și livrarea informației în timp util.

  • Economia. Un sistem de control eficace trebuie să fie rezonabil din punct de vedere economic pentru a funcționa și trebuie să justifice beneficiile pe care le generează în raport cu costurile pe care le necesită. Pentru a minimiza costurile, managementul va încerca să efectueze cea mai mică cantitate de control care este suficientă pentru a produce rezultate dorite.

  • Flexibilitatea. Controalele eficace trebuie să fie destul de flexibile pentru a se ajusta la schimbări și a profita de noile oportunități. Puține organizații activează în medii atât de stabile încât să nu fie necesar ca funcția de control să fie ajustată în timp în condițiile de mediu schimbător.

  • Înțelegerea. Controalele care nu pot fi înțelese, nu au valoare. Deci, este uneori necesar de înlocuit metodele sau tehnicile de control sofisticate cu controale mai puțin complexe. Un sistem de control care este dificil de înțeles, poate determina greșeli, frustrarea salariaților și, în final, poate fi ignorat.

  • Criterii rezonabile. Standardele de control trebuie să fie rezonabile și realizabile, dacă sunt prea ridicate sau nerezonabile, nu vor fi motivatoare prea mult timp. Managementul va determina standarde cât mai rezonabile, care vor provoca și impulsiona oamenii să atingă nivele ridicate de performanță fără a fi demoralizatoare.

  • Plasarea (localizarea) strategică. Managementul nu poate controla orice și fiecare activitate care are loc în organizație. De aici rezultă că managementul va amplasa puncte de control asupra acelor factori care sunt strategici pentru performanța organizației. Adică, va fi concentrat acolo unde au loc abateri de la standard și unde este probabilitatea cea mai mare de a apărea acestea sau unde abaterea ar provoca cea mai mare pagubă.

  • Acțiunea corectivă. Un sistem de control efectiv nu numai că ne arată când o abatere semnificativă de la standard apare, dar totodată sugerează ce acțiune va fi întreprinsă pentru a consemna abaterea. Controlul, trebuie să evidențieze atât problema, cât și soluția specifică.


Procesul de luare de deciziei este un proces de identificare a problemelor şi de alegere a soluției optime dintr-un set de alternative posibile. În acest mod, înainte de realizarea atribuției de aprobare a unui document, plan sau inițiativă, membrii Consiliului Administrativ trebuie să analizeze totalitatea opțiunilor, iar deciziile trebuie să fie bazate pe principiul de eficiență, ca instituția să maximizeze rezultatele, ceea ce înseamnă: intervenția să satisfacă o necesitate, să realizeze un obiectiv, să îndeplinească o funcție și să minimizeze costurile adică, să diminueze cheltuielile de resurse şi efectele negative ale respectivei intervenții.

Decizia reprezintă o linie de acțiune aleasă în mod conștient de către conducerea unei organizații în scopul de a ajunge la un anumit rezultat. Pe de altă parte, decizia poate fi definită  ca un proces de gândire generat de necesitatea rezolvării unei probleme/ satisfacerii unei nevoi, şi care este precedat de o informare şi o analiză temeinică a tuturor componentelor problemei. 

În general, procesul de luare a deciziei presupune următoarele: 

  • existenţa unui decident – persoană/persoane împuternicită/e de a lua decizii; 

  • obiectivul/obiectivele urmărit/e prin adoptarea deciziei (de exemplu: rezolvarea unei probleme sau a unei necesităţi stringente); 

  • existenţa unui sistem de informare, necesar pentru analizarea de informaţii şi date cu privire la problema sau necesitatea apărută; 

  • mulţimea alternativelor – variantele posibile de acţiune în vederea realizării obiectivelor.

Cerinţe ce trebuie respectate de decidenți în procesul de luare a deciziilor pentru realizarea obiectivelor stabilite: 

  1. Decizia trebuie fundamentată ştiinţific, ceea ce impune luarea în considerare a condiţiilor concrete şi reale, recurgerea la metode logice şi raţionale care să elimine improvizaţiile.

  2. Deciziile trebuie luate printr-un proces de gândire raţional, la „rece”, fără implicarea stărilor emoţionale. În general, implicarea stărilor emoţionale conduce la alterarea procesului de judecată, aspect care conduce la diminuarea sau alterarea alternativelor.

  3. Adoptarea deciziilor trebuie efectuată de către persoane care au drept legal şi împuternicirea de a lua decizii. În acest mod, se asigură îndeplinirea corespunzătoare a deciziilor de către executanţi (subalterni).

  4. Coordonarea deciziilor, aspect care presupune a asigura ca diferite decizii privind diferite domenii din organizaţie, să fie compatibile între ele şi aliniate în aceiaşi direcţie.

  5. Deciziile trebuie să fie luate la timpul potrivit fără întârzieri (în timp util) şi în locurile potrivite. Este de preferat o decizie bună luată la locul şi momentul potrivit decât o decizie mai bună (în comparaţie cu prima decizie) luată cu întârziere.

  6. Decizia trebuie să fie completă, în sensul să cuprindă toate elementele şi aspectele necesare înţelegerii şi aplicării corecte a acesteia. În acest sens, trebuie urmărit modul de formulare de deciziei, obiectivele urmărite, specificaţiile (normele şi procedurile) de aplicare şi implementare, timpul de implementare şi acţiune, persoanele sau grupurile de persoane implicate în implementare.

  7. Decizia trebuie să fie eficientă, urmărindu-se obţinerea unui efect sporit cu un minim de efort.


Consiliul Administrativ este compus din 5 membri: 

  • reprezentantul fondatorului, care este și președinte al consiliului. Atribuțiile diferențiate ale Președintelui consiliului față de ceilalți membri este faptul că convoacă şi conduce ședințele Consiliului administrativ.

  • doi reprezentanți al colectivului de muncă, propuși  şi aleși la adunarea generală a colectivului prin votul majorității celor prezenți;

  • reprezentantul unei organizații neguvernamentale din domeniul sănătății, care trebuie să își asume rolul de reprezentant al societății civile, al beneficiarilor și/sau al comunității în care instituția medicală își desfășoară activitatea.

  • un funcționar public din cadrul subdiviziunii de profil medical al fondatorului sau un specialist în domeniul ocrotirii sănătății.

Una din deosebirile componenței CA în spitalele republicane, comparativ cu cele municipale și raionale, este faptul că în Regulamentul-cadru apare funcția de Secretar al consiliului, care este membru fără drept de vot. Faptul că această funcție nu apare în regulament pentru instituțiile spitalicești municipale și raionale, nu interzice acestora de a o institui conform procedurilor instituționale permise de legislație.


Spitale republicane

Spitale municipale/ raionale

  1. Membrii CA cu drept de vot:


  1. Ministru/Secretar de stat al MSMPS;

  2. doi reprezentanți al colectivului de muncă;

  3. reprezentantul unei asociații non–guvernamentale din domeniul sănătății;

  4. un funcționar public din cadrul MSMPS, reprezentant al subdiviziunii de profil medical al instituției;




  1. Secretarul Consiliului Administrativ, fără drept de vot.



  1. reprezentantul Fondatorului;

  2. doi reprezentanți ai colectivului de muncă;

  3. reprezentantul unei asociații non–guvernamentale din domeniul sănătății;

  4. un funcționar public din cadrul subdiviziunii de profil medical al fondatorului sau un specialist în domeniul ocrotirii sănătății numit de către Fondator suplimentar.

Figura 4. Componența Consiliilor Administrative ale spitalelor

De asemenea, este important de menționat că directorii spitalelor nu pot fi membri ai Consiliului Administrativ. Acest lucru creează conflict de interese și incompatibilități. Consiliul Administrativ este constituit de către Fondator pe un termen de 5 ani. 


Studiu de caz

Într-un spital, al cincilea pe lista membrilor CA este un consilier raional. Acesta fiind pe poziția unui funcționar public din cadrul subdiviziunii de profil medical al fondatorului. 

Întrebare: este compatibil în acest caz statutul de consilier raional cu funcția de membru a CA?

Răspunsul este: Nu. 

Legea nr. 768 din 02.02.2000 privind statutul alesului local, consilierii raionali au statut de ales local (art. 2), iar conform art. 7 (1) Mandatul alesului local este incompatibil cu: c) calitatea de funcţionar public, de angajat în subdiviziunile autorităţilor administraţiei publice locale (…).


Teste evaluare cunoștințe /wp-content/uploads/2021/10/Curs_1__Test_evaluare_cunostinte.pdf

Treci Test Online
Descarcă Curs 1 Test evaluare cunostinte.pdf

© 2021. Toate drepturile sunt rezervate - CASMED.

  • Privacy Policy
  • Terms of Use