Modulul 2. Rolul și componența Consiliului Administrativ
La modul general, Consiliul Administrativ trebuie să asigure legătura dintre fondator și managementul spitalului. Conform Regulamentului-cadru, rolul de bază al CA ca organ colegial este de a guverna și a supraveghea activitatea spitalului. În acest mod, Consiliul de administrație se implică nemijlocit în managementul spitalului.
Astfel, Consiliul Administrativ devine una din verigile principale în procesul de control și luare a deciziilor.
Controlul este important pentru că constituie legătura finală în lanțul funcțiilor managementului (funcțiile managementului sunt: planificarea, organizarea, coordonarea, motivarea și controlul), prin care se realizează supravegherea pentru a se asigura că activitățile se desfășoară așa cum au fost planificate, iar când apar abateri semnificative, se iau măsuri care să corecteze abaterea. Un sistem de control eficace asigură realizarea deplină a activităților în modalitățile sau căile care conduc la atingerea obiectivelor organizaționale. Criteriul de eficacitate pentru un sistem de control îl reprezintă gradul de congruență pe care îl asigură pentru îndeplinirea obiectivelor. Controlul poate fi definit ca procesul de urmărire și supraveghere a activităților, în scopul asigurării că acestea sunt îndeplinite așa cum au fost planificate și totodată sunt întreprinse măsuri de corectare a abaterilor semnificative. Sau, controlul este un proces de urmărire a performanței și întreprinderea de măsuri sau acțiuni care să asigure atingerea rezultatelor dorite. În sistemul de sănătate, atributul de control reprezintă ansamblul proceselor prin care realizările instituțiilor medicale, se evaluează și se compară cu obiectivele stabilite, în scopul eliminării eventualelor deficiențe și amplificării efectelor pozitive. Totodată, este necesar ca activitatea de control să aibă caracter preventiv și flexibil în evaluarea activității personalului, menținând totodată caracterul riguros al legislației în domeniu. Sistemele de control eficace tind să aibă, în general, aceleași calități:
|
Procesul de luare de deciziei este un proces de identificare a problemelor şi de alegere a soluției optime dintr-un set de alternative posibile. În acest mod, înainte de realizarea atribuției de aprobare a unui document, plan sau inițiativă, membrii Consiliului Administrativ trebuie să analizeze totalitatea opțiunilor, iar deciziile trebuie să fie bazate pe principiul de eficiență, ca instituția să maximizeze rezultatele, ceea ce înseamnă: intervenția să satisfacă o necesitate, să realizeze un obiectiv, să îndeplinească o funcție și să minimizeze costurile adică, să diminueze cheltuielile de resurse şi efectele negative ale respectivei intervenții.
Decizia reprezintă o linie de acțiune aleasă în mod conștient de către conducerea unei organizații în scopul de a ajunge la un anumit rezultat. Pe de altă parte, decizia poate fi definită ca un proces de gândire generat de necesitatea rezolvării unei probleme/ satisfacerii unei nevoi, şi care este precedat de o informare şi o analiză temeinică a tuturor componentelor problemei. În general, procesul de luare a deciziei presupune următoarele:
Cerinţe ce trebuie respectate de decidenți în procesul de luare a deciziilor pentru realizarea obiectivelor stabilite:
|
Consiliul Administrativ este compus din 5 membri:
reprezentantul fondatorului, care este și președinte al consiliului. Atribuțiile diferențiate ale Președintelui consiliului față de ceilalți membri este faptul că convoacă şi conduce ședințele Consiliului administrativ.
doi reprezentanți al colectivului de muncă, propuși şi aleși la adunarea generală a colectivului prin votul majorității celor prezenți;
reprezentantul unei organizații neguvernamentale din domeniul sănătății, care trebuie să își asume rolul de reprezentant al societății civile, al beneficiarilor și/sau al comunității în care instituția medicală își desfășoară activitatea.
un funcționar public din cadrul subdiviziunii de profil medical al fondatorului sau un specialist în domeniul ocrotirii sănătății.
Una din deosebirile componenței CA în spitalele republicane, comparativ cu cele municipale și raionale, este faptul că în Regulamentul-cadru apare funcția de Secretar al consiliului, care este membru fără drept de vot. Faptul că această funcție nu apare în regulament pentru instituțiile spitalicești municipale și raionale, nu interzice acestora de a o institui conform procedurilor instituționale permise de legislație.
Spitale republicane | Spitale municipale/ raionale |
|
|
Figura 4. Componența Consiliilor Administrative ale spitalelor
De asemenea, este important de menționat că directorii spitalelor nu pot fi membri ai Consiliului Administrativ. Acest lucru creează conflict de interese și incompatibilități. Consiliul Administrativ este constituit de către Fondator pe un termen de 5 ani.
Studiu de caz
Într-un spital, al cincilea pe lista membrilor CA este un consilier raional. Acesta fiind pe poziția unui funcționar public din cadrul subdiviziunii de profil medical al fondatorului.
Întrebare: este compatibil în acest caz statutul de consilier raional cu funcția de membru a CA?
Răspunsul este: Nu.
Legea nr. 768 din 02.02.2000 privind statutul alesului local, consilierii raionali au statut de ales local (art. 2), iar conform art. 7 (1) Mandatul alesului local este incompatibil cu: c) calitatea de funcţionar public, de angajat în subdiviziunile autorităţilor administraţiei publice locale (…).